Repaircafé in de klas wint prijs voor beste Circulaire Burgerinitiatief van Zeeland

Repaircafé in de klas wint prijs voor beste Circulaire Burgerinitiatief van Zeeland

Tijdens een feestelijke uitreiking heeft het ‘Repaircafé in de klas’ van de Don Bosco school in ’s-Heerenhoek de Kringlogo-prijs voor het beste circulaire burgerinitiatief 2024 van Zeeland in ontvangst mogen nemen. Deze erkenning, geïnitieerd door ZMf, markeert ook dit jaar weer een belangrijke mijlpaal tijdens de Week van de Circulaire Economie.

18 maart 2024

Wisseltrofee

Het initiatief ontving een mooie circulaire wisseltrofee, gemaakt van resthout, als symbool van de toewijding aan de circulaire samenleving. Bovendien mag het een jaar lang het speciaal ervoor ontworpen Kringlogo dragen, als erkenning van hun voorbeeldrol voor een circulaire samenleving.

Met de klas zelf spullen repareren

Op de Don Bosco school gaat elke vrijdagmiddag een groepje leerlingen aan de slag om spullen en apparaten te repareren. Deze spullen nemen ze zelf van thuis mee of komen van school of de bewoners uit het dorp. Tijdens de les wordt het principe van de circulaire samenleving uitgelegd en het belang van repareren. Kapotte spullen krijgen een nieuw leven in plaats dat ze worden weggegooid.

Genomineerden

Onder de genomineerden voor de burgerinitiatievenprijs waren inspirerende ideeën te vinden. Denk aan de afvalvrije Juliana van Stolbergschool die kinderen van jongs af aan al milieubewust willen maken over het scheiden en hergebruik van afval. Of het initiatief Buurman in Terneuzen dat een bouwmarkt voor restmateriaal en openbare werkplaats wil worden. Mooie initiatieven die Zeeland dichterbij een circulaire samenleving brengen.

Verrassende wending

Repaircafé in de klas viel de jury extra op. ‘Het initiatief geeft een verrassende wending aan het traditionele concept van het repaircafé door de betrokkenheid van een basisschool, waar kinderen leren over het belang van repareren en hoe ze dit kunnen doen. Op deze manier worden ze zich bewust van de urgentie van hergebruik. Het is een verfrissende aanpak die wordt ondersteund door Repair Café Vlissingen en geïntegreerd wordt in het onderwijsprogramma van de basisschool. Deze innovatieve samenwerking stimuleert niet alleen duurzaamheid, maar ook educatie en bewustwording bij de jongere generatie’, licht de jury toe. De wisseltrofee werd namens het initiatief in ontvangst genomen door Jan Baaijens. Jan Baaijens: ‘We zijn ontzettend blij met deze prijs en de kinderen vinden het prachtig dat ze in het zonnetje gezet zijn met hun reparatiewerk. We hopen met deze aandacht dan ook dat we meer scholen inspireren om een repaircafé in de klas te starten’.

“‘We zijn verschrikkelijk blij met de trofee, en de kinderen ook. Superleuk om de prijs te mogen ontvangen’. Het cirkeltje op de prijs is voor de circulaire samenleving, en hoe was het ook weer? Dan hebben we één dingetje niet dat we bij de lineaire samenleving wel hebben en dat is….? Juist restafval!’ ”

Jan Baaijens: Jan Bosco School

Kringlogo

Het Kringlogo, een onderscheiding die de winnaar een jaar lang mag dragen, zal Repaircafé in de klas helpen om anderen te inspireren en aan te moedigen om ook circulaire initiatieven te ontplooien. De Natuur en Milieufederaties hebben dit logo speciaal ontworpen om het winnende burgerinitiatief te eren en anderen aan te moedigen hetzelfde pad te bewandelen.

Rol van burgers

De omslag naar een circulaire economie vraagt om een actieve deelname van burgers. Het is een beweging die gedreven wordt door mensen die niet wachten op verandering, maar deze zelf tot stand brengen. Gelukkig telt Zeeland steeds meer van deze circulaire burgers, waarvan sommigen hun eigen burgerinitiatieven hebben opgezet. Met behulp van bijvoorbeeld het Servicepunt Circulair kunnen consumenten en ondernemers ook de stap zetten binnen deze circulaire beweging.

Meer informatie

Voor meer informatie over het circulaire burgerinitiatief Repaircafé in de klas, bezoek de website van de Don Bosco school en neem contact op met Jan Baaijens.

Tags:

“‘Ik vind het leuk om te doen en op te zoeken hoe we apparaten open kunnen maken. Op internet staat heel veel informatie. In het Repaircafé in de klas leren we dat allemaal en hoe we een plan maken om de reparatie uit te voeren' ”

Leerling Don Bosco school