Wisseltrofee
Het initiatief ontving een mooie circulaire wisseltrofee, gemaakt van resthout, als symbool van de toewijding aan de circulaire samenleving. Bovendien mag het een jaar lang het speciaal ervoor ontworpen Kringlogo dragen, als erkenning van hun voorbeeldrol voor een circulaire samenleving.
Met de klas zelf spullen repareren
Op de Don Bosco school gaat elke vrijdagmiddag een groepje leerlingen aan de slag om spullen en apparaten te repareren. Deze spullen nemen ze zelf van thuis mee of komen van school of de bewoners uit het dorp. Tijdens de les wordt het principe van de circulaire samenleving uitgelegd en het belang van repareren. Kapotte spullen krijgen een nieuw leven in plaats dat ze worden weggegooid.
Genomineerden
Onder de genomineerden voor de burgerinitiatievenprijs waren inspirerende ideeën te vinden. Denk aan de afvalvrije Juliana van Stolbergschool die kinderen van jongs af aan al milieubewust willen maken over het scheiden en hergebruik van afval. Of het initiatief Buurman in Terneuzen dat een bouwmarkt voor restmateriaal en openbare werkplaats wil worden. Mooie initiatieven die Zeeland dichterbij een circulaire samenleving brengen.
Verrassende wending
Repaircafé in de klas viel de jury extra op. ‘Het initiatief geeft een verrassende wending aan het traditionele concept van het repaircafé door de betrokkenheid van een basisschool, waar kinderen leren over het belang van repareren en hoe ze dit kunnen doen. Op deze manier worden ze zich bewust van de urgentie van hergebruik. Het is een verfrissende aanpak die wordt ondersteund door Repair Café Vlissingen en geïntegreerd wordt in het onderwijsprogramma van de basisschool. Deze innovatieve samenwerking stimuleert niet alleen duurzaamheid, maar ook educatie en bewustwording bij de jongere generatie’, licht de jury toe. De wisseltrofee werd namens het initiatief in ontvangst genomen door Jan Baaijens. Jan Baaijens: ‘We zijn ontzettend blij met deze prijs en de kinderen vinden het prachtig dat ze in het zonnetje gezet zijn met hun reparatiewerk. We hopen met deze aandacht dan ook dat we meer scholen inspireren om een repaircafé in de klas te starten’.