In 2021 stelde de Wereldgezondsheidsorganisatie de richtlijnen voor luchtkwaliteit bij. Volgens de organisatie zou de luchtverontreiniging verder naar beneden moeten om een gezonde en schone lucht te behouden. Reden genoeg om mogelijke oplossingen voor luchtverontreiniging op grote schaal toe te passen. In Zeeland is scheepvaart een grote bron van luchtverontreiniging. Binnenvaart en grote zeeschepen varen voor de Zeeuwse kust en via de Westerschelde naar de havens van Vlissingen, Gent en Antwerpen. Baggerschepen werken continu om de Westerschelde en andere vaarroutes bevaarbaar te houden. Om Zeeland veilig te houden tegen de zee is ook grote inzet van schepen nodig voor de kustlijnzorg. Alle schepen, voor onderhoud, transport of baggeren veroorzaken een grote uitstoot van broeikasgassen, fijnstof en stikstof. Technologieën die deze uitstoot verminderen kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan verbetering van de luchtkwaliteit. Met ULEv technologie is het mogelijk om de scheepvaart schoner uit te voeren. Als het gaat om milieubescherming en duurzaamheid, dan zouden schepen uitgerust met een dergelijke technologie wel eens de toekomst kunnen zijn.
Werkbezoek naar Sanderus
De Sanderus is uitgerust met het ULEv-filtersysteem (Ultra-Low Emission vessel). Volgens rederij Jan De Nul Group behandelt dit systeem uitlaatgassen en gaat het de uitstoot van nanopartikels tegen. Dit resulteert in minder broeikasgassen en een flinke vermindering van de stikstofuitstoot. ZMf mocht samen met bestuurders en vertegenwoordigers van Rijkswaterstaat en North Sea Port een kijkje nemen op het schip. Het was een zeer leerzame ochtend met interessante discussies, gevolgd door een uitgebreide rondleiding op de het schip.