Om de Westerschelde op afgesproken diepte te houden heeft de Vlaamse overheid eerder dit jaar een vergunning voor vaargeulonderhoud gekregen. Opvallend gegeven in de vergunningaanvraag is dat gesteld wordt dat wanneer de stikstof-emissie de norm overschrijdt, het Belgische baggerbedrijf Jan De Nul Group wordt ingezet, dat een aantal van haar schepen standaard heeft uitgerust met ULEv technologie. ULEv staat voor Ultra-Low Emission vessel (ULEv). Baggerschepen uitgerust met deze technologie zorgen via een hightech nabehandeling voor 80 tot 90 % minder uitstoot van stikstofdioxiden en fijnstof. Het resultaat; minder broeikasgassen, schonere lucht en een grote vermindering van de stikstofuitstoot! Momenteel wordt voor werkzaamheden op de Westerschelde in het kader van vaargeulonderhoud wel al de hypermoderne sleephopperzuiger Sanderus van Jan de Nul Group ingezet.
Verdere toepassing ULEv stimuleren
ZMf is enthousiast over deze verduurzamingslag. Ze is blij verrast over het feit dat deze technologie al in de praktijk wordt ingezet. De scheepvaart is verantwoordelijk voor enorme hoeveelheden emissies die schadelijk zijn voor de kwaliteit van onze leefomgeving en de lucht. Zeker voor de Westerschelde en het Kanaal Gent Terneuzen, die extreem drukbevaren worden, heeft die uitstoot een negatieve invloed op het leefmilieu. Het is dus van wezenlijk belang om zo snel mogelijk alle scheepvaart schoner te maken. De techniek die op de schepen van Jan de Nul al wordt toegepast kan daarin een sleutel zijn en is een kans die we niet mogen laten liggen, aldus ZMf. Desondanks ziet zij nog te weinig initiatief op dit gebied in Nederland. Dat moet veranderen, want we kunnen het ons niet veroorloven om te blijven uitstoten zoals we nu doen. Met de ULEv techniek op de plank, en zelfs al toegepast in de praktijk, vraagt ZMf zich dan ook af waarom de Nederlandse overheid niet nadrukkelijker stimuleert de duurzamere technologie op grote schaal toe te passen.
Verantwoordelijkheid nemen
Een mooie stap in verdere toepassing van de ULEv techniek in de Nederlandse scheepvaart zou zijn om die te integreren in het kustlijnzorg programma van Rijkswaterstaat. Jan De Nul Group is koploper in het (door)ontwikkelen van de technologie en heeft daarmee het voortouw genomen in deze vorm van verduurzaming. Ook de Vlaamse overheid pakt haar verantwoordelijkheid door in de aanbestedingscontracten specifiek om de inzet van schepen met ULEv techniek te vragen. Het zou goed zijn als de Nederlandse overheid dat ook doet.
Tags: