Tips voor de Toekomst voor Mobiliteit: Maak het gewenste gedrag zo makkelijk mogelijk

Maak het gewenste gedrag zo makkelijk mogelijk

Mensen zullen veel sneller geneigd zijn om over te stappen op een nieuw mobiliteitssysteem als dit laagdrempelig en gebruiksvriendelijk is.

Hoe doe je dit?

  1. Maak je nieuwe systeem gebruiksvriendelijk, dat doe je bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat:
  • het reserveringssysteem voor het delen van vervoersmiddelen makkelijk is in gebruik
  • als je deelfietsen aanbiedt, deze goed onderhouden zijn
  • dat je deelauto’s regelmatig schoongemaakt worden

2. Maak het ongewenste gedrag minder aantrekkelijk, zodra je een duurzamer alternatief biedt, denk aan:

  • Maak parkeren betaald
  • Schaf de forfaitaire kilometervergoeding af en laat je medewerkers hun ritten declareren

3. Communiceer eerst de leuke dingen (vb. iedereen krijgt een Business OV-chipkaart) en pas daarna de minder leuke dingen (vb. het parkeren wordt vanaf nu betaald)

 

Wie ging je voor?

Als medewerker van de Hogeschool Utrecht kan je in elk gebouw douchen als je met de fiets komt en betaal je voor de parking als je met de auto komt.

 

Terug naar alle tips