Natuur en Milieufederaties lanceren fietsroutes langs duurzame landwinkels

Natuur en Milieufederaties lanceren fietsroutes langs duurzame landwinkels

De Natuur en Milieufederaties lanceren in alle provincies fietsroutes langs duurzame landwinkels en boerderijverkooppunten. Het doel is consumenten te laten kennismaken met de honderden initiatieven waar je als consument duurzame locale groenten, fruit, kaas en vlees kunt kopen.

20 mei 2021

Met iedere fietsroute kun je een maaltijd bij elkaar fietsen. De routes zijn een onderdeel van de GoodFoodClub.nu, een campagne die bijdraagt aan de transitie van de landbouw in Nederland door het promoten van voedsel van aanbieders die op een zo natuurlijk mogelijke manier werken. Zo kies je als consument voor lokale producten die bijdragen aan herstel van de biodiversiteit en zorg je voor een eerlijke prijs voor boeren en telers.

Bekijk de fietsroutes

Een echte omslag

Om een echte omslag te maken, dient het nieuwe kabinet in 2021 te komen met een samenhangende lange termijnaanpak om de natuurinclusieve landbouw te stimuleren. Een btw verlaging op biologische en natuurinclusieve  landbouwproducten, regelgeving om deze vorm van landbouw te stimuleren en een aanpak om lokale afzet en productie te ondersteunen, moeten de basis vormen van dit nieuwe beleid. Met de GoodFoodClub stimuleren de NMF’s de aanbieders van ‘GoodFood’ nu ruim een jaar van onderop met social media campagnes, tv spots, de website www.GoodFoodClub.nu en vanaf nu met fietsroutes.

 

GFoodFoodclub fietsroutes

Fiets mee en maak kennis met de aanbieders

De eerste routes zijn vanaf zaterdag 22 mei, de landelijke dag van de biodiversiteit, beschikbaar. Het aantal fietsroutes wordt de hele zomer verder uitgebreid. Er zijn fietsroutes voor iedere provincie. Op de GoodFoodClub staan tevens alle duurzame landwinkels, afhaalpunten en restaurants op een rij. Inmiddels zijn dat er zo’n 600 en dit aantal groeit.

Vanwege het Coronavirus ontvingen de landwinkels het afgelopen jaar al meer klanten. De nieuwe klanten kozen bewust voor gezonde, duurzame streekproducten en ontweken de drukke supermarkten. De helft van de nieuwe klanten blijft de landwinkels regelmatig bezoeken. Een positieve ontwikkeling. Wanneer Nederlanders vaker voor lokaal, natuurinclusief voedsel kiezen kunnen meer boeren biodiversiteit en landschap opnemen in hun bedrijfsvoering. Op die manier heeft de keuze voor voeding een directe impact op de natuur.

Tags: