Regionale verschillen
Het aantal bedrijven dat de lichten aanhad, was met 88% het hoogst in Noord-Holland en het laagst in Noord-Brabant, met 51%. De meeste binnenverlichting brandde in Zuid-Holland. Daar was binnenverlichting aan bij 71% van de bedrijven. De minste binnenverlichting brandde in de provincie Drenthe (28%). Noord-Holland en Utrecht scoren met 56% het hoogst als je kijkt naar buitenverlichting. Noord-Brabant scoorde het laagst: daar liet 15% van de bedrijven buitenverlichting aan.
Zeeland
In Zeeland zijn er in drie gemeentes foto’s gemaakt van bedrijven, namelijk Middelburg, Goes en Terneuzen. Hieruit is gebleken dat 68% van de bedrijven een vorm van verlichting aan had. 47% had de binnenverlichting aan en 32% de buitenverlichting. Bij 12% van de bedrijven stond zowel de binnen als buitenverlichting aan. Zeeland scoort in vergelijking met de andere Provincies in de midden modus. ZMf ziet nog genoeg ruimte voor verbetering!
Licht aan voelt veiliger
De meest genoemde reden waarom bedrijven de lichten de hele nacht laten branden, is vanwege “veiligheid, tegen inbraak”. In de praktijk blijkt dat inbrekers juist licht nodig hebben bij het inbreken en dat licht op sensors (die aangaan bij beweging) op hen juist een afschrikkende werking hebben. Een onverlicht gebouw, waar bij onraad het licht plotseling aanspringt door een bewegingsdetector trekt meer de aandacht dan een gebouw waar continue de verlichting aan staat. (Van Heusden, 2017).
Oproep
De komende weken nemen de NMF’s contact op met bedrijven die zijn gefotografeerd en waar onnodig veel licht aan was. Ook ontvangen bedrijven aanbevelingen om het pand duurzamer en veilig te verlichten. Annie van der Pas, directeur van NMF: “Samen met Jacco Vonhof van MKB Nederland dagen we de Nederlandse bedrijven uit om tijdens de Nacht van de Nacht op 24 oktober alle lichten te doven en dat hierna in de nacht te continueren. Het bespaart geld, energie en zorgt voor een mooiere sterrenhemel in Nederland”. Het is daarnaast ook beter voor (nacht)dieren en de gezondheid van mensen. Uit onderzoek blijkt ook dat 8 van de 10 Nederlanders wil dat bedrijven de reclameverlichting en aanlichting van de bedrijfspanden dooft. Door sensoren aan te brengen wordt de kans op inbraak verkleind. Het idee is om dit onderzoek te herhalen om te kijken wat het effect is van de oproep en de adviezen aan de bedrijven.
Foto: Johan van der Wielen
Tags: